Tunnelverlichting met LED

Posted on 14 Feb 2014

Niet alleen aan het einde van de tunnel is licht, maar ook in de tunnel.Waar tunnels zijn, brandt ook licht. Overal in Europa zijn er tunnels, zij het voor het wegverkeer of het openbaar vervoer. Ook de nauwe doorgangen in kolenmijnen moeten verlicht worden.
De EU-landen zoals Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en ook Nederland stappen massaal over op LED- tunnelverlichting.
De hoge kosten van het jaarlijks stroomverbruik door de tunnelverlichting spelen een belangrijke rol bij deze beslissing. LED- verlichting zou 50 % goedkoper zijn dan de conventionele tl-buizen.De nieuwe ontwikkelde NeoFos Eco G3 lampen komen er dus aan.

De Vlaketunnel in Zuid-Beveland, Zeeland was de eerste innovatieve tunnel. Daarna volgde de Heinenoordtunnel in Zuid-Holland onder de Oude Maas. Maar ook andere tunnels zoals de Zeeburgertunnel bij Amsterdam en de pas in 2012 geopende Leidsche Rijntunnel bij Utrecht maken inmiddels gebruik van LED-verlichting. In Duitsland werd onlangs de Kö-Bogen-Tunnel in Düsseldorf geopend die als eerste tunnel in Duitsland geheel door LED-lampen wordt verlicht. Maar ook in Oostenrijk en Zwitserland wordt al volop gebruik gemaakt van het energiezuinige licht. De lampen in tunnels branden niet alleen ’s nachts, maar ook de hele dag door, wat tot een behoorlijk hoog stroomverbruik leidt. Zwitserland heeft 223 tunnels, die een gezamenlijke lengte van ruim 220 km hebben. De vervanging van conventionele verlichting met LED-verlichting in alle Zwitserse tunnels zou Zwitserland volgens de experts een besparing van 50 % op energiekosten opleveren.


Maar de LED-lampen zijn niet alleen energiezuinig, ze branden ook veel lichter. Bij het in- en uitrijden in en uit de tunnel wordt het oog van de automobilist brutaal aan veranderde lichtomstandigheden blootgesteld, wat voor een paar seconden tot blindheid kan leiden. Zou er een hinderend voorwerp op de rijbaan bij de tunnelingang of –uitgang belanden, kan de automobilist niet op tijd uitwijken. LED-lampen helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren. LED-lampen kunnen namelijk gedimd worden en op het daglicht of de nacht buiten de tunnel worden afgestemd. De verdeling van het licht in de tunnel met LED-lampen is gelijkmatiger wat de zicht en herkenbaarheid van hinderende voorwerpen en medeautomobilisten verbeterd.


LED-lampen bevatten geen kwik in tegenstelling tot andere soorten spaarlampen. Hier profiteert het milieu van. Door de langere levensduur van LED-lampen tegenover conventionele lampen is het gebruik van LED-lampen op wegen, pleinen en tunnels bijzonder lucratief. Het tijdelijke afsluiten van tunnels voor onderhoud aan de verlichting komt nauwelijks nog voor. Dit bespaart niet alleen onderhoudskosten, maar bevordert dus ook de doorstroming van het verkeer.

De LED-lamp is dus de nieuwste trend in het wegverkeer. De lamp dient niet alleen als tunnelverlichting, maar ook op schoolpleinen, parkeerterreinen, stations en industrieterreinen verlicht de LED-technologie onze wegen in het donker.